Sidła Uzależnienia

Uzależnienie jest chorobą, która rozwija się stopniowo. U różnych osób, w różnym czasie powstaje zależność psychiczna i często, w przypadku uzależnienia od substancji – fizyczna. Bywa, że ta choroba jest często niezrozumiana przez społeczeństwo. Nie raz, od różnych osób, można usłyszeć : „ alkoholicy, hazardziści, narkomani sami są sobie winni, można wyłapać moment, kiedy pojawia się problem”. Wydaje się to takie proste, prawda?

Oczywiście, można powiedzieć, że najlepszym sposobem, żeby się nie uzależnić jest niesięganie po substancję, czy zaniechanie pewnych czynności. Ale tak nie zawsze się da, ponieważ uzależnić można się od wszystkiego, zupełnie niepostrzeżenie.

Problem uzależnienia jest o wiele bardziej złożony, niż może się wydawać. Jest to podstępna choroba, na rzecz której działają trzy potężne mechanizmy: mechanizm nałogowego regulowania uczuć, mechanizm iluzji i zaprzeczania oraz mechanizm rozproszonego i rozdwojonego Ja. Każdy z tych mechanizmów dotyka innej „sfery” osoby chorej. Pierwszy, rujnuje życie emocjonalne uzależnionego człowieka. Drugi dba o to, by np. alkoholik, narkoman czy hazardzista nie potrafił racjonalnie spojrzeć na swój problem z piciem braniem czy graniem – ten mechanizm dotyka sfery poznawczej osoby uzależnionej. I wreszcie trzeci, oznacza rozpad osobowości i poczucia Ja. Uaktywnienie się tych trzech mechanizmów, oznacza dla osób uzależnionych od substancji (np. alkoholik) i czynności (uzależnienia behawioralne np.: objadanie się, hazard) wpadnięcie w pułapkę. Działanie mechanizmów, uniemożliwia samodzielne pokonanie uzależnienia. Nie oznacza to jednak, że człowiek cierpiący z powodu uzależnienia, nie jest w stanie pokonać swojej choroby. Leczenie uzależnień odbywa się w kilku etapach. Bardzo ważnym, pierwszym krokiem jest podjęcie leczenia w ośrodku zajmującym się terapią uzależnień (państwowym lub prywatnym), podstawowe leczenie uzależnień daje osobie chorej szansę na poznawanie swojego uzależnienia, zdobycie informacji i umiejętności, które będą jej pomagać w radzeniu sobie z mechanizmami i głodami alkoholowymi, narkotykowymi, hazardowymi i innymi, w zależności od przedmiotu uzależnienia. W Ośrodku Terapii Uzależnień Droga Powrotna, zwracamy szczególną uwagę na mechanizmy działające na rzecz uzależnienia. Rozbrojenie mechanizmów i wsparcie osób uzależnionych w radzeniu sobie z nimi jest bardzo ważnym aspektem programu terapii jaki oferujemy Państwu w naszym ośrodku.

W kolejnych tekstach, dokładniej przybliżymy Państwu, każdy z wymienionych wyżej mechanizmów.